Címlap

Szakmázás

A LotRO egy alaposan kidolgozott és komplex, de ezek ellenére könnyen megismerhető craft rendszerrel rendelkezik. A "szakmázás" fontos eleme a játéknak, amely végigkíséri a karaktert a játék során, hiszen a legtöbb szakma épp oly fontos kis szinten, mint a maximum szint elérése után. A komplexitást mutatja, hogy a szakmák bizonyos mértékben kiegészítik egymást, illetve egy karakternek szüksége lesz a legkülönfélébb szakmák által előállított tárgyakra fejlődése alatt és utána is.

Az intro befejezése után szinte egyből lehet mesterséget is választani, minden mesterség három szakmát foglal magában. Ez minden kezdő területen és nagyobb craft hall-okban elérhető, a Master/Mistress of Apprentices NPC-nél. Amennyiben nem tetszik a választott mesterség, az bármikor lecserélhető. Azonban fontos tudni, hogy azon szakmákat melyek a régiben is benne voltak nem, viszont az újakat elölről kell kezdeni.


Szakmák

Prospector

Talán Aule iránti tiszteletből vagy a sok értékes és hasznos fém előállítása miatt, de Középföldén mindig is nagy tiszteletnek örvendhettek a bányászok. Réges-régen pár nagyszerű noldát kivéve csupán a törpök értettek hozzá, azonban mára már a legtöbb nép eltanulta tőlük ezt a különös "művészetet". A bányászoknak jó érzékük van az ércben dús kőzetek megtalálásához és a fémek kinyeréséhez, megolvasztásához. Ha pedig a szerencse úgy hozza, a fémek mellett drágakövekre, sőt mithrilre is lelhetnek. Az általuk megtermelt alapanyagokat a kovácsok és ékszerészek dolgozzák majd fel.

Forester

Az erdészek jól ismernek minden fát és bokrot, ők tudják, hogy melyik fából készül a jó íj és melyikből a szép bútor. A gondosan kiválasztott fákat kivágják, majd előkészítik a későbbi megmunkálásra. Jártasak még az erdei állatok ismeretében is, így az elejtett példányok bőrét is remekül képesek kikészíteni.

Farmer

Középfölde termékeny talajába ülteti növényeit, melyeket -miután szárba szökkentek és termést hoztak- learatja. Ezzel nem csak a szakácsoknak termel nélkülözhetetlen alapanyagokat, de néhány növényritkaság jó hasznára válik a tudósoknak is. Színpompás virágait vázába tehetjük és el kell ismerni, hogy néhány földműves igazán kiváló pipafüvet termeszt.

Tailor

Középföldén a szövésnek, varrásnak sokkal kisebb hagyománya volt, mint a többi mesterségnek, de sokkal inkább a mindennapok részét képezte. A gyönyörű kelméket, ruházatok kiegészítőit vagy a vadállatok bőrével erősített könnyű páncélokat szinte minden nép a maga tudása és szüksége szerint készítette már az első korokban és készítik mindmáig.
A szabók varrnak minden ruhát, köpenyt, bőrpáncélt, burglaroknak és RK-knak táskát, házakba különböző kiegészítőket.

Metalsmith

Egykor a belegost-i törpök voltak Középfölde legkitűnőbb páncélkovácsai. Olyan remek páncélok és pajzsok kerültek ki kezeik alól, amelyek még a félelmetes sárkányok tüzének is ellenálltak, munkáikat pedig a tünde hercegek is irigyelték. Sajnos mára ez az egykori tudás megfakult, mesteri pedig már rég Aule csarnokában pihennek. Azonban szóbeszéd járja, hogy néhány vándor kovács igen remek páncélokat készít. Ha ezek nem is olyan erősek, mint a belegost-i törpöké, de biztos remek szolgálatot tesznek.
A páncélkovácsok készítik még nehéz páncélok, pajzsok mellett a kapitányok emblem-ét, a RK-ek chiselét és szerszámokat a többi szakma számára.

Weaponsmith

Nem kérdéses, hogy Arda legkiválóbb fegyverkovácsai a noldák voltak, hiszen maga Aule tanította meg őket a fémek megmunkálására Valinorban, amit később Középföldén tökéletesítettek. Így készülhettek minden idők legszebb fegyverei Gondolinban, melyeknek különleges erejük volt és se az idő, se a gonosz nem fogott rajtuk. Ezen remek munkák közé tartozik Gandalf kardja a Glamring és Bilbó tőre a Fullánk is.
A fegyverkovácsok készítenek minden fémből készült fegyvert, a hunterek csapdáit és a burglarok trükkökhöz szükséges eszközeit.

Woodworker

Habár a legtöbb mesterséget legmagasabb fokon a Nyugatra ment noldák és Dúrin népe űzött, mégis a fák megmunkálásához legjobban a Középföldén maradt erdőtündék értettek. Ossiriandban, majd a Zölderdőben élő erdőtündék nagy tisztelettel bántak a kivágott fákkal és hatalmas odaadással készítették el belőlük a szükséges eszközeiket, a sötét időkben pedig fegyvereiket.
Az asztalosok készítenek minden fa alapú fegyvert, így íjakat, dárdákat, botokat, lándzsákat, de értenek a hangszerek és bútorok faragásához is.

Jeweller

Szinte minden tündét vonzottak a gyönyörű dolgok, legyen az a tengerek mélyéről felhozott igaz gyöngy vagy a hegyekben lelt drágakő, arany és ezüst. A törpök is vonzódtak ezen dolgokhoz, bár ők a birtoklás vágya miatt, számukra a gazdagságot jelképezték mindezen tárgyak. Így ezen népek fiai készítették a legcsodálatosabb ékszereket, mind közül pedig Feanor emelkedett ki, aki megalkotta a három csodálatos Szilmarilt. Idővel rájöttek hogyan tudnak erőt is belezárni az ékszerekbe, így készültek később a Hatalom Gyűrűi és így készítette az Egyet maga Szauron is.
Az ékszerészek készítenek minden ékszert, az RK-k köveit, a championok rúnáját, a LM-ek talizmánjait és reményt adó tokeneket is.

Scholar

Sokan élnek még Középföldén akik nagy érdeklődéssel vannak az elmúlt korok tudása után és kiolthatatlan vágy él bennük, hogy ezt az ősi tudást megismerjék és elsajátítsák. Utazásaik során összegyűjtik a hétköznapok praktikus ismereteit és gyógynövényekből készített italaikkal gyógyítják Középfölde népeit. Időnként ha alkalmuk adódik elidőznek egy-egy helyen ahol elfeledett korok emlékeit őrzik ősi tekercsekben. Így szívesen látogatnak el Elrond nagy úr Völgyzugolyi könyvtárába is, ahol a régi könyvekből tanulmányozhatják az első korok már-már elfelejtett regéit.
A tudósok gyártják a gyógyító italokat (heal/power, mérgek elleni potik), a fire/light olajokat huntereknek és wardeneknek. Ők írják a buffoló és a crafthoz a critelő tekercseket, és a minstrelek, LM-ek könyveit.

Cook

Középföldén szinte minden nép (bizony még a trollok is) megtanult főzni, azonban a szakácsmesterséget legmagasabb szinten nem kérdéses, hogy a Megye lakói, a hobbitok űzik. Szükség is van rá, hiszen az evés rendkívül fontos szerepet tölt be mindennapjaikban. Nem csak (talán állandó) éhségüket űzi el röpke időre, de erőt ad az olykor nehéz kétkezi munkához és alkalmat egy-egy jóízű beszélgetéshez pár korty (korsó) sör mellett.
A szakácsok készítenek minden ételt ami in/out-combat power/moral regent ad, vagy erősít egy alapképességet. De értenek finom italok elkészítéséhez is, amik jó kedvre derítik a játékost.

Ezen tízféle szakma hármasával alkot egy csoportot. Általában egy alapanyag termelő mellé két előállító szakma társul (kiv. Explorer):

  • Armourer: Prospector, Metalsmith, Tailor
  • Armsman: Prospector, Weaponsmith, Woodworker
  • Explorer: Forester, Prospector, Tailor
  • Historian: Farmer, Scholar, Weaponsmith
  • Tinker: Prospector, Cook, Jeweller
  • Woodsman: Farmer, Forester, Woodworker
  • Yeoman: Farmer, Cook, Tailor

Minden mesterember csupán egyik előállító szakmájához tudja biztosítani az alapanyagokat, ezért a másikhoz csapatmunka vagy alt karakterek szükségesek (vagy Aukciós Ház).
Bármelyik class bármelyik mesterséget választhatja, nincsenek ilyen szempontból megkötések. Azonban érdemes olyat választani, amelyikkel hasznos dolgokat tudunk gyártani karakterünknek (ha több karaktert tervezünk készíteni, érdemes lehet előre tervezni a szakmákat). Első karakternek (ha light vagy medium armour-os) jó választás lehet az Explorer, mert nem csak ruhákat tud magának varrni, de a kibányászott/kivágott alapanyagot félre tudja tenni egy esetleges alt karakternek vagy jó áron eladhatja az AH-ban.


Szakma felvétele és fejlesztése

Amint befejeztük az Intro küldetést, már egyből lehetőségünk van felvenni egy mesterséget. A hobbit karaktert indítók Little Delvingben Alf Goodclifftől, emberrel kezdők Archetben Edward Carvertől, tündék Falathlornban Mibrethiltől és a törpök pedig Thorin's Gates-ben Bogi Deepdelvertől vehetik fel első craft küldetésüket, akik mind a legközelebbi Master/Mistress of Apprentices NPC-hez fognak irányítani minket. Itt kiválaszthatjuk a 7 mesterégből leginkább számunkra megfelelőt. Arra, hogy mi a legjobban hozzánk illő, nincs pontos recept, szinte minden szakma tud gyártani minden classnak valami hasznosat. Ha még nagyon új a LotRO világa, első karakterrel érdemes Explorert amennyiben light/medium ruhát visel, vagy Armourert ha heavy páncélt hord majd. Több karakter indítása esetén pedig érdemes előre tervezni és úgy választani a mesterségeket, hogy azok kiegészítsék egymást, illetve a karaktereidnek minden fontosabb felszerelést le tudj gyártani.
Néhányan mondják, hogy elég majd csak a maximum szint elérése után foglalkozni ezzel. Azonban ez több sebből vérző, rossz felfogás. Egyrészt a szakmázás remekül beépíthetjük karakterünk szintezésébe, mert adott szintű területen adott szintű szakmához való nyersanyagokat találhatunk, így karakterünknek mindig új, szintnek megfelelő itemekkel láthatjuk el. Ráadásul az alapanyagok megszerzéséért és tárgyak gyártásáért XP jár, ami kicsit gyorsítja karakterünk fejlődését is. Másrészt sokkal gyorsabban megy barangolás közben az alapanyagok begyűjtése, mint sem később visszamenni értük.
Minden szakmának 8 szintje van és mind a 8 szintnek 2 fokozata, egy alap és egy mester. Ezeket egy bronz és egy arany színű üllő jelzi. Érdemes minden szintnek a mester fokát is végigcsinálni, mert úgy sokkal jobb, erősebb tárgyakat lehet gyártani (un. critelteket). A criteléshez nem szükséges mester fok befejezése, már elkezdésével is lehetőség van critelt itemek gyártására. Azonban egy új szint mesterfokát nem lehet addig elkezdeni, amíg a korábbi nincs teljesen befejezve pl.: ahhoz hogy Artisan szintű itemeket criteljünk, szükséges az Expert mester fokozat befejezése.
A különböző szintekhez szükséges alapanyagokat és fellelési helyüket külön táblázatban megnézhetitek


Szerszámokról

Amint felvesszük mesterségünket, egyből kapunk hozzá megfelelő szerszámokat is. Ezek sajnos amellett, hogy semmi bónuszt nem adnak, nagyon hamar el is kopnak/törnek. Gondoljunk bele mennyire rossz, ha ez a vadonban történik meg ahol nincs a közelben NPC akinél javíthatnánk. Ezért érdemes egyből lecserélni szerszámainkat picit strapabíróbbakra, amiket a legközelebbi Supplier NPC-nél vehetünk meg. Bónuszokat még ezek sem adnak, de sokkal tovább bírják a kemény munkát.
Szintünk előrehaladtával lehetőségünk lesz sokkal erősebb szerszámokat is használni, amik növelik a critelés esélyét, illetve csökkentik az alapanyag kitermelés idejét. Ezeket a metalsmith szakma gyártja, hozzávaló receptekből többféle is létezik, van ami mobból eshet és van NPC-től is vehető. Későbbiekben hozzájuthatunk olyan szerszámokhoz is, amik nem csak egy-egy, hanem mindhárom szakmánkat lefedik. Ilyenekkel először 60-as szinten találkozhatunk, legyártásuk picit költségesebb, de megspóroljuk a szerszámok cserélgetésének idejét és felszabadul két hely is a táskánkba. Ezekhez való recept mobokból eshet és mind egyszer használatos. Előbbihez hasonlót szerezhetünk 80-as szinten is, picit jobb tulajdonságokkal, az ehhez való recept guildből is kiváltható, de van mobból eső változata is.
Vehetünk Store-ból is szerszámot, ami bármilyen szakmához használható. Bónuszai a 60-as szintűével egyeznek meg, account boundos, ára pedig 150 TP. Kis szerencsével ilyen eshet lootbox-ból és Hobbit ajándékból is.


Crit, a siker titka

A szakma fejlesztése című részben már volt róla pár szó. Röviden a lényege, hogy adott szint (tier) mesterfokozatával megjelenik a critelés esélye. Tehát a legtöbb receptnél így lesz valamennyi esélyünk, hogy sokkal sikeresebb legyen az adott item. Ezt a sikert általában az elkészült tárgy színe is mutatja; zöld helyett lila, lila helyett kék, kék helyett arany színű lesz. Amik természetesen minden esetben jóval erősebbek az alap itemnél. Sőt ezen tárgyak többségét el is nevezhetjük!
Alapból a critelés esélye 5%, szerencsére ezt sokszorosára növelhetjük. A szerszámoknál már volt róla szó, hogy a nagyobb szintűek növelik a crit esélyét; a crites 50-es és 60-as 20-20%-al (Storeban vehető is ennyivel), a 80-as szintű pedig 22%-al. Alapanyag gyűjtése közben is rábukkanhatunk néha ritka anyagokra, amik 35%-al növelik a critelés esélyét (cook: Spring of.., Clump of Chives, Jeweller: Rock-salt, Metalsmith: Brimsone, Scolar: Lamp és Candle, Tailor: Flax FIbre, Weaponsmith: Whetstone, Woodworker: Resin).
Scholarok többféle tekercset is tudnak gyártani, amik legfeljebb 12.5%-al növelik az esélyt és egy percig van hatásuk. Illetve néhány nagyon ritka, adott szinten nagyon erős item receptjéhez különleges critnövelő szükséges. Ezeket szintén a scholarok gyártják minden szakma számára és 25%-ot növelnek. Már Storeban is kaphatunk borsos áron ilyen segédeszközt, ami 100% critet biztosít.
Van még egy kevésbé ismert tekercs is, a Scroll of the Ages. Ez 5 percig biztosít 9%-al több esélyt és a Helegrod raidből szerezhető meg küldetés segítségével.


Csatlakozzunk céhekhez

Ha a LotRO-ban mesterségünket legmagasabb fokon szeretnénk művelni, akkor az adott szakmának a guildjéhez/céhéhez kell csatlakozunk. Minden gyártó szakmának van külön céhe és ezeknek van saját központjuk is. Thorin's Hallban találhatóak a Metalsmith és Weaponsmith, Esteldínben pedig a Tailor, Jeweller, Woodworker céhek. A Scholaroknak Rivendellbe, Elrond házába kell menniük, hogy tanulmányaikat jobban elmélyíthessék. A Cook céh központja pedig nem másutt, mint Michel Delvingben van.
A céhekhez Expert szinttől lehet csatlakozni és ettől fogva növelhetjük elismertségünket is. Minél jobb hírünk van az adott szakmában (reputációnk magasabb szinten áll), annál erősebb recepteket tudunk elkészíteni. Gyárthatunk sokféle teal itemet, amit céhen kívül egyszer használható drop/barter receptekből tudnánk kétes sikerrel. A Legendary itemek és a hozzájuk való crafted relikek elkészítéséhez is szükséges az adott craft guild fejlesztése.